Uusiouutiset: Karkkien muovikääreet, valmisruokapakkaukset… Näissä tuotteissa pakkaussuunnittelu vähentäisi roskaantumisongelmaa eniten

Tuore tutkimus on tunnistanut muutamia elintarvikealan tuoteryhmiä, joiden pakkauksia kehittämällä voisi tehokkaimmin puuttua muovijätteen aiheuttamaan roskaantumisongelmaan. Pakkaussuunnittelijat ovat monimutkaisen haasteen edessä. Millainen olisi aidosti kestävä ja vastuullinen pakkaus? ”Pakkauksella on useita tärkeitä tehtäviä: se viestii, tuo yritykselle näkyvyyttä, mahdollistaa logistiikan, suojaa tuotetta, vähentää ruokahävikkiä ja helpottaa kuluttajan arkea. Erilaiset tuoteryhmät vaativat pakkaukselta erilaisia suojaominaisuuksia”, muistuttaa tehtävän haastavuudesta VTT:n tutkija Taina Lahtinen. Suomen Akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama tutkimushanke Package-Heroes tutkii, miten …

Package-Heroes: Pakkaa tulevaisuuteen -tapahtuma 15.2.2022

Tervetuloa kuulemaan kestävän ruokapakkaamisen kysymyksistä! Olemme ahkeroineet ja saaneet mielenkiintoisia tutkimustuloksia, jotka haluamme jakaa kanssanne. Package-Heroesin Pakkaa tulevaisuuteen -tapahtuma 15.2.2022 klo 13–16 alkaa yhteisellä osuudella, jonka jälkeen voit valita uusien ruokapakkausratkaisujen tai kestävään ruokapakkaamiseen siirtymisen polun. Tapahtuma nauhoitetaan ja tallenteet lähetetään ilmoittautuneille. Sekä johdanto-osion että molempien polkujen sisällöt ovat saatavilla myös tilaisuuden jälkeen, vaikket pääsisikään itse tapahtumaan: seuraa verkkosivujamme ja Twitter-kanavaamme @PackageHeroes. Hyödynnämme tallenteita myös muussa Package-Heroes-hankkeen viestinnässä.   Ohjelma …

Yrityksen työkalupakki kestävään liiketoimintaan – professori Henri Hakala kertoo, mistä kannattaa aloittaa

Kestävä liiketoiminta ei ole menestyksen tae, mutta kestävät valinnat voivat vähentää yrityksen kohtaamia haittoja. Jos yritys toimii kestävyysasioissa etupainotteisesti, se pääsee todennäköisemmin vaikuttamaan myös alaa koskevaan sääntelyyn ja välttää sanktiot. Aloita pienestä, vaikka pakkauksesta, sanoo professori Henri Hakala. LUT-kauppakorkeakoulun professori Henri Hakala sanoo sen suoraan heti kärkeen: kestävä liiketoiminta ei tarkoita automaattisesti menestystä. Sijoittajat ja kuluttajat odottavat yrityksiltä vastuullisuustekoja, ja kestävyysargumentit saattavat lisätä tuotteen myyntiä. Tutkimusten mukaan eettiset teot eivät silti tuo …

Tule mukaan kuluttajapaneeliin, pakkaussankari!

Tule mukaan kuluttajapaneeliin, pakkaussankari! Package-Heroes-tutkimushanke etsii uusia jäseniä kuluttajapaneeliin. Paneelin jäsenet auttavat meitä tekemään tutkimusta elintarvikepakkausten kuluttamisesta, saavat uusinta tutkimustietoa ja edistävät osaltaan kestävämmän elintarvikepakkaamisen kehitystä. Ilmoittaudu mukaan kuluttajapaneeliin täältä. Mikä on kuluttajapaneeli ja mitä osallistuminen vaatii? Kuluttajapaneeli muodostuu ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita edistämään ympäristöystävällistä elintarvikepakkaamista. Kuluttajapaneeli toimii kokonaan verkossa, ja alustalle pääsee kaikilla laitteilla. Paneeli toimii kevääseen 2022  saakka, mutta mukana voit olla myös lyhyemmän aikaa. Osallistuminen on kevyttä …

Koronapandemia muutti ruokaostoskäyttäytymistä

Noin 80 % Package-Heroes-tutkimushankkeen tekemään kyselyyn vastanneista ennakoi koronapandemian aiheuttaneen pysyviä muutoksia ostoskäyttäytymiseensä ja tekemiinsä valintoihin ruokakaupassa. Kyselyssä selvitettiin koronan vaikutuksia erityisesti elintarvikepakkausten kulutukseen. Maaliskuussa 2020 alkanut koronapandemia on vaikuttanut laajasti koko yhteiskuntaan ja muutti ihmisten arkea monin tavoin. Koulujen sulkeminen ja etätöihin siirtyminen keväällä sekä ravintoloiden osittaiset sulkutoimet lisäsivät sekä päivittäistavaramyyntiä että mukaan ostettavan ruuan myyntiä. Kulutus muuttui pandemian seurauksena Package-Heroes-tutkimushankkeessa selvitettiin kyselytutkimuksella koronapandemian vaikutuksia elintarvikepakkausten kulutukseen ja kuluttajien …

Kohti kestävää ruokapakkaamista – Tietoa ja suosituksia päätöksenteon tueksi

EU:n muoviroskan vähentämistä ja kiertotalouden edistämistä koskevat tavoitteet edellyttävät muutoksia ruokapakkaamisessa. Tämä tuo suomalaisille ruuan tuotannon, vähittäiskaupan ja pakkausteollisuuden toimijoille sekä uusia vaatimuksia että kasvumahdollisuuksia. Esittelemme Package-Heroes-tutkimushankkeen uusimmassa julkaisussa sekä poliittisen että yrityksien päätöksenteon tueksi kuusi kestävän ruokapakkaamisen kriteeriä sekä niiden välisiä jännitteitä. Lisäksi suosittelemme päättäjille neljää toimenpidettä kestävää ruokapakkaamista edistävän innovaatioyhteistyön tehostamiseksi.   Neljä suositusta päättäjille Kestävän ruokapakkaamisen strategiset tavoitteet ja toimenpideohjelma osaksi muovitiekarttatyötä Ministeriöiltä vahvempaa tukea vapaaehtoisten sopimusten osana tapahtuvaan innovaatioyhteistyöhön Yhteistyöllä Suomesta …

Webinaari 16.3.: Tietoa ja työkaluja kuluttajalle ruokapakkausten ympäristöystävällisyyden arviointiin

Package-Heroes, Martat ja Kuluttajaliitto järjestävät yhteistyössä webinaarin 16.3.2021 klo 17:30. Martta-akatemian alustalla järjestettävä webinaari tarjoaa kuluttajille tietoa ja työkaluja ruokapakkauksen ympäristöystävällisyyden arviointiin. Kuluttaja valitsee ruokaa ostaessaan eri tuotteiden ja samalla myös ruokapakkausten välillä. Ruokapakkausten ympäristöystävällisyyden arviointi on kuitenkin kuluttajalle hankalaa. Myös pakkausten kierrätys voi herättää ihmetystä puutteellisten tai harhaanjohtavien pakkausmerkintöjen vuoksi. Mikä määrittää ruokapakkauksen kestävyyden ja miksi määrittely on niin vaikeaa? Kuinka kuluttaja voi arvioida ja edistää valintojensa vastuullisuutta? Mikä …

Liity mukaan kuluttajapaneeliin ja ole pakkaussankari!

Package-Heroes-tutkimushanke etsii jäseniä kuluttajapaneeliin. Paneelin jäsenet auttavat meitä tekemään tutkimusta elintarvikepakkausten kuluttamisesta, ja osaltaan edesauttavat kestävämmän elintarvikepakkaamisen kehitystä. Paneeliin osallistuminen on pitkäkestoista, muttei kovin aikaa vievää, ja tehtävät ovat hauskoja! Joka viikko suoritettavana on yksi tehtävä. Pääset esimerkiksi dokumentoimaan kuluttamistasi kuvapäiväkirjan avulla ja arvioimaan uusien pakkausratkaisujen toimivuutta ja visuaalista ilmettä. Paneeli toimii kokonaan verkossa, ja alustalle pääset kaikilla laitteilla. Paneelin ensimmäinen vaihe kestää toukokuuhun saakka, mutta voit olla mukana myös …

Muovia voitaisiin vähentää etenkin makeisten ja valmisruokien pakkaamisessa

Package-Heroes-tutkimushankkeessa tarkasteltiin elintarvikepakkauksissa käytettäviä pakkausmateriaaleja ja tunnistettiin tuoteryhmät, joissa muovin vähennystoimenpiteille on tarvetta ja joissa toimenpiteillä on myös eniten vaikuttavuutta Suomen muovitiekartan sekä EU:n kertakäyttömuovidirektiivin näkökulmasta. Ihmisen toiminnan aiheuttama luonnon ja merten roskaamisongelma sekä ilmastonmuutoksen hillintä vaikuttavat myös elintarvikepakkaamiseen. Muovin käyttöä elintarvikepakkaamisessa säädellään tulevaisuudessa entistä enemmän. Esimerkiksi EU:n niin kutsutulla kertakäyttömuovidirektiivillä pyritään vähentämään kertakäyttöisen muovin käyttöä ja sen ympäristövaikutuksia, kuten roskaantumista. Muovin korvaaminen elintarvikepakkaamisessa on kuitenkin haastavaa muun muassa sen …

Millainen on ruokapakkaamisen tulevaisuus? Ilmoittaudu mukaan visiotyöpajaan!

Tervetuloa mukaan luomaan ruokapakkaamisen tulevaisuuden radikaaleja visioita 19.5.2020 järjestettävään verkkotyöpajaan! MITÄ? Visiotyöpaja ruokapakkaamisen tulevaisuudesta. MISSÄ? Verkkotyöpaja. Ohjeet liittymiseen saat lähempänä tilaisuutta sähköpostitse. MILLOIN? 19.5.2020 klo 13-15. Muutos on mahdollisuus. Ole mukana tekemässä tulevaisuutta! Tulevaisuuden suurimpia haasteita ovat ilmastonmuutos, ruoan riittävyys ja turvallisuus, luonnonvarojen riittävyys sekä ympäristön saastuminen. Kunnianhimoiset suunnitelmat, kuten Hiilineutraali Suomi 2035 ja Euroopan vihreän kehityksen ohjelma (European Green Deal) määrittävät tulevaisuuden yhteiskuntaamme. Materiaalien kierrätettävyys ja kestävyys ympäristön, liiketoiminnan …