Tapahtuma 20.5. klo 13: Biopohjaisten pakkausten ympäristöväittämät – voiko niihin luottaa?

Biopohjaisten pakkausten ympäristöväittämät – voiko niihin luottaa? Milloin: perjantai 20.5.2022 klo 13–14.45 Missä: Teams – linkki lähetetään ilmoittautuneille Kenelle: yrityksille ja muille aiheesta kiinnostuneille Ilmoittaudu mukaan täältä! Ympäristövaikutusten osoittaminen ja niistä viestiminen on haastavaa sekä yrityksille että tutkijoille. Tervetuloa aiheesta järjestettävään paneelikeskusteluun! Yritykset pyrkivät viestimään vastuullisista valinnoistaan ja kuluttajat kaipaavatkin tietoa päätöstensä tueksi. Kuitenkin Kuluttajaliiton, Marttaliiton ja Ympäristömerkki Suomen tilaaman, tammikuussa toteutetun kyselyn mukaan jopa 57 % suomalaisista arvioi, että yritysten esittämiin ympäristöväitteisiin …

Osallistu kuluttajatyöpajaan ja vaikuta pakkausten suunnitteluun

Haluatko päästä mukaan elintarvikepakkauksien vuorovaikutteiseen suunnitteluprosessiin ja auttaa löytämään kokonaisvaltaisesti kestäviä pakkausratkaisuja? Tervetuloa Package-Heroes-hankkeen järjestämään kuluttajatyöpajaan! Työpajatehtävät ovat avoinna 20.–30.4.2022 erillisellä verkkoalustalla, ja voit käydä tekemässä niitä silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Mahdollista on myös osallistua etätapaamisiin muiden osallistujien ja työpajan vetäjien kanssa. Ensimmäinen tapaaminen järjestetään torstaina 28.4. klo 10. Ilmoittaudu mukaan täältä. Ilmoittautuneille lähetetään lisätietoa osallistumisesta. Lisätietoa: Kirsi Sonck-Rautio, kirsi.sonck-rautio@abo.fi, puh. 050 5288 593 Package-Heroes-hanke

K-Ruoan Vinkit valintoihin -podcast: Voiko muoviin pakattu ruoka olla ekoteko?

Muovijäte aiheuttaa merkittäviä ongelmia päätyessään vesistöihin ja muualle luontoon. Siksi muovi esiintyykin monissa keskusteluissa pahiksen roolissa. Onko tämä kuitenkaan koko totuus? Anna Perhon vieraina toimittaja-tuottaja Riku Rantala ja VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin. Kuuntele K-ruoan Vinkit valintoihin -podcast Spotifystä (julkaistu 22.3.2022).

Uusiouutiset: Karkkien muovikääreet, valmisruokapakkaukset… Näissä tuotteissa pakkaussuunnittelu vähentäisi roskaantumisongelmaa eniten

Tuore tutkimus on tunnistanut muutamia elintarvikealan tuoteryhmiä, joiden pakkauksia kehittämällä voisi tehokkaimmin puuttua muovijätteen aiheuttamaan roskaantumisongelmaan. Pakkaussuunnittelijat ovat monimutkaisen haasteen edessä. Millainen olisi aidosti kestävä ja vastuullinen pakkaus? ”Pakkauksella on useita tärkeitä tehtäviä: se viestii, tuo yritykselle näkyvyyttä, mahdollistaa logistiikan, suojaa tuotetta, vähentää ruokahävikkiä ja helpottaa kuluttajan arkea. Erilaiset tuoteryhmät vaativat pakkaukselta erilaisia suojaominaisuuksia”, muistuttaa tehtävän haastavuudesta VTT:n tutkija Taina Lahtinen. Suomen Akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama tutkimushanke Package-Heroes tutkii, miten …

Package-Heroes: Pakkaa tulevaisuuteen -tapahtuma 15.2.2022

Tervetuloa kuulemaan kestävän ruokapakkaamisen kysymyksistä! Olemme ahkeroineet ja saaneet mielenkiintoisia tutkimustuloksia, jotka haluamme jakaa kanssanne. Package-Heroesin Pakkaa tulevaisuuteen -tapahtuma 15.2.2022 klo 13–16 alkaa yhteisellä osuudella, jonka jälkeen voit valita uusien ruokapakkausratkaisujen tai kestävään ruokapakkaamiseen siirtymisen polun. Tapahtuma nauhoitetaan ja tallenteet lähetetään ilmoittautuneille. Sekä johdanto-osion että molempien polkujen sisällöt ovat saatavilla myös tilaisuuden jälkeen, vaikket pääsisikään itse tapahtumaan: seuraa verkkosivujamme ja Twitter-kanavaamme @PackageHeroes. Hyödynnämme tallenteita myös muussa Package-Heroes-hankkeen viestinnässä.   Ohjelma …

Yrityksen työkalupakki kestävään liiketoimintaan – professori Henri Hakala kertoo, mistä kannattaa aloittaa

Kestävä liiketoiminta ei ole menestyksen tae, mutta kestävät valinnat voivat vähentää yrityksen kohtaamia haittoja. Jos yritys toimii kestävyysasioissa etupainotteisesti, se pääsee todennäköisemmin vaikuttamaan myös alaa koskevaan sääntelyyn ja välttää sanktiot. Aloita pienestä, vaikka pakkauksesta, sanoo professori Henri Hakala. LUT-kauppakorkeakoulun professori Henri Hakala sanoo sen suoraan heti kärkeen: kestävä liiketoiminta ei tarkoita automaattisesti menestystä. Sijoittajat ja kuluttajat odottavat yrityksiltä vastuullisuustekoja, ja kestävyysargumentit saattavat lisätä tuotteen myyntiä. Tutkimusten mukaan eettiset teot eivät silti tuo …

Tule mukaan kuluttajapaneeliin, pakkaussankari!

Tule mukaan kuluttajapaneeliin, pakkaussankari! Package-Heroes-tutkimushanke etsii uusia jäseniä kuluttajapaneeliin. Paneelin jäsenet auttavat meitä tekemään tutkimusta elintarvikepakkausten kuluttamisesta, saavat uusinta tutkimustietoa ja edistävät osaltaan kestävämmän elintarvikepakkaamisen kehitystä. Ilmoittaudu mukaan kuluttajapaneeliin täältä. Mikä on kuluttajapaneeli ja mitä osallistuminen vaatii? Kuluttajapaneeli muodostuu ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita edistämään ympäristöystävällistä elintarvikepakkaamista. Kuluttajapaneeli toimii kokonaan verkossa, ja alustalle pääsee kaikilla laitteilla. Paneeli toimii kevääseen 2022  saakka, mutta mukana voit olla myös lyhyemmän aikaa. Osallistuminen on kevyttä …

Koronapandemia muutti ruokaostoskäyttäytymistä

Noin 80 % Package-Heroes-tutkimushankkeen tekemään kyselyyn vastanneista ennakoi koronapandemian aiheuttaneen pysyviä muutoksia ostoskäyttäytymiseensä ja tekemiinsä valintoihin ruokakaupassa. Kyselyssä selvitettiin koronan vaikutuksia erityisesti elintarvikepakkausten kulutukseen. Maaliskuussa 2020 alkanut koronapandemia on vaikuttanut laajasti koko yhteiskuntaan ja muutti ihmisten arkea monin tavoin. Koulujen sulkeminen ja etätöihin siirtyminen keväällä sekä ravintoloiden osittaiset sulkutoimet lisäsivät sekä päivittäistavaramyyntiä että mukaan ostettavan ruuan myyntiä. Kulutus muuttui pandemian seurauksena Package-Heroes-tutkimushankkeessa selvitettiin kyselytutkimuksella koronapandemian vaikutuksia elintarvikepakkausten kulutukseen ja kuluttajien …

Kohti kestävää ruokapakkaamista – Tietoa ja suosituksia päätöksenteon tueksi

EU:n muoviroskan vähentämistä ja kiertotalouden edistämistä koskevat tavoitteet edellyttävät muutoksia ruokapakkaamisessa. Tämä tuo suomalaisille ruuan tuotannon, vähittäiskaupan ja pakkausteollisuuden toimijoille sekä uusia vaatimuksia että kasvumahdollisuuksia. Esittelemme Package-Heroes-tutkimushankkeen uusimmassa julkaisussa sekä poliittisen että yrityksien päätöksenteon tueksi kuusi kestävän ruokapakkaamisen kriteeriä sekä niiden välisiä jännitteitä. Lisäksi suosittelemme päättäjille neljää toimenpidettä kestävää ruokapakkaamista edistävän innovaatioyhteistyön tehostamiseksi.   Neljä suositusta päättäjille Kestävän ruokapakkaamisen strategiset tavoitteet ja toimenpideohjelma osaksi muovitiekarttatyötä Ministeriöiltä vahvempaa tukea vapaaehtoisten sopimusten osana tapahtuvaan innovaatioyhteistyöhön Yhteistyöllä Suomesta …

Webinaari 16.3.: Tietoa ja työkaluja kuluttajalle ruokapakkausten ympäristöystävällisyyden arviointiin

Package-Heroes, Martat ja Kuluttajaliitto järjestävät yhteistyössä webinaarin 16.3.2021 klo 17:30. Martta-akatemian alustalla järjestettävä webinaari tarjoaa kuluttajille tietoa ja työkaluja ruokapakkauksen ympäristöystävällisyyden arviointiin. Kuluttaja valitsee ruokaa ostaessaan eri tuotteiden ja samalla myös ruokapakkausten välillä. Ruokapakkausten ympäristöystävällisyyden arviointi on kuitenkin kuluttajalle hankalaa. Myös pakkausten kierrätys voi herättää ihmetystä puutteellisten tai harhaanjohtavien pakkausmerkintöjen vuoksi. Mikä määrittää ruokapakkauksen kestävyyden ja miksi määrittely on niin vaikeaa? Kuinka kuluttaja voi arvioida ja edistää valintojensa vastuullisuutta? Mikä …