Green deal – EU:n Vihreän kehityksen ohjelma vai kansallinen vapaaehtoinen sopimus?

Termi Green deal on tullut tutuksi monille, mutta sen merkitys tuntuu olevan edelleen hieman epäselvä. Haaste on siinä, että termillä voidaan viitata kahteen erilliseen, joskin toisiinsa linkittyvään, asiaan. EU:n Green Deal on Euroopan Unionin vihreän kehityksen ohjelma, keskeisin unionia ohjaava kattava toimenpidepaketti, joka tähtää siihen, että Eurooppa olisi vuoteen 2050 mennessä ilmastoneutraali. Laajaan ohjelmaan kuuluvia aloitteita ovat esimerkiksi kiertotalouden toimintaohjelma, EU:n kestävä tuotepolitiikka, uusi metsästrategia sekä kestävän rahoituksen taksonomia, jotka …

Miten tutkia nuorten näkemyksiä ruokapakkaamisesta?

Package-Heroesin yksi tärkeä sidosryhmä ovat nuoret. Yhdessä Just Food -konsortion kanssa päätimme etsiä mahdollisuuksia kuulla nuorten käsityksiä kestävästä ruokajärjestelmästä. Pääsimme tekemään yhteistyötä LUT junior yliopiston kanssa. Yhteistyö oli kiinnostavaa, keräämämme aineisto kullanarvoista, ja opimme paljon myös yhteistyöstä koulujen kanssa.

Suojaava pakkaus – Koronapandemian vaikutus elintarvikepakkaamiseen

Mittavien yhteiskunnallisten ja taloudellisten vaikutusten lisäksi koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi myös ruoan pakkaamiseen, ruokaan liittyviin arvoketjuihin, kuluttajien preferensseihin sekä ruokakulttuuriin. Blogissa tutkijamme käyvät läpi koronapandemian vaikutuksia elintarvikepakkaamiseen ja ennakoivat kuinka kehitys jatkuu pandemian selättämisen jälkeen.

Sopiminen vai sanelu?

Yritysten aloitteellisuutta ja vapaaehtoisia toimia tarvitaan matkalla hiilineutraaliin Suomeen ja Eurooppaan. Yksisuuntaiset kiellot sen sijaan voivat aiheuttaa vastarintaa ja jopa tavoitteiden vastaista kehitystä. Package-Heroes-konsortion johtaja, tutkimusprofessori Ali Harlin ja Päivittäistavarakauppa ry:n johtaja Ilkka Nieminen keskustelevat yhteisblogissaan vapaaehtoisten sopimusten ja sääntelyn roolista matkalla kohti hiilineutraalia Suomea ja Eurooppaa.

Hyvästit kertakäyttöisille take away -pakkauksille? Neljä näkökulmaa toimivaan panttipakkaukseen

Yle uutisoi elokuun lopulla ruoan panttipakkausjärjestelmästä, joka vähentäisi kertakäyttöpakkausten tarvetta. Juttu inspiroi tutkijoitamme tarkastelemaan panttipakkauksia kuluttajakäyttäytymisen, materiaalin, ympäristön ja liiketoiminnan näkökulmasta.    Mitä kuluttajien tarpeita panttipakkauksen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon, kulutuskulttuurin tutkija Kirsi Sonck-Rautio? “Parhaimmillaan panttipakkaus helpottaa ihmisten arkea ja tekee palveluksen ympäristölle. Se vähentää muoviroskan määrää ja vapauttaa tilaa kotoa.  Pakkausten suunnittelussa tulisi kuitenkin huomioida erilaiset kuluttajat: perheet saattavat kaivata isompia pakkauksia, pienemmät taloudet taas pienempiä. Take away -ruoan …

Älä tule paha muovi, tule hyvä muovi – Muovin määritelmä SUP-direktiivissä ja sen vaikutukset ruokapakkaamisen kokonaiskestävyyteen

Sana muovi herättää lähes jokaisessa jonkinlaisen mielikuvan – oli se sitten pikkuruinen muovilapio, jolla lapsena tehtiin hiekkakakkuja tai ruokapakkaus, mikä pitää ruuan tuoreena. Muovi on materiaalina kevyttä, muokattavaa, monipuolista, halpaa ja kestävää, mutta sen käyttö koetaan kestämättömämmäksi. Uhkakuvat valtamerien muovipyörteistä, muoviin kuolleista eläimistä ja mikromuovien kulkeutumisesta myös kuluttajien ruokapöytiin ovat osaltaan vaikuttaneet poliittiseen päätöksentekoon ja muovin politisoitumiseen. Euroopan unionin kiertotalous- ja muovistrategiat pyrkivät tekemään muovin käytöstä kestävämpää. Eräänä keinona on …

Vinkkejä kesälomailijan roskakuorman vähentämiseksi

WWF:n mukaan noin kolmasosa Itämeren jätteistä syntyy vapaa-ajanvieton ja turismin myötä. Kun suuri joukko suomalaisia suuntaa kesälomallaan meren ja järvien rannoille on tärkeää pohtia, miten lomailijan roskakuormaa voisi vähentää. Kun suuri joukko suomalaisia suuntaa kesälomallaan meren ja järvien rannoille on tärkeää pohtia, miten lomailijan roskakuormaa voisi vähentää. Tutkijamme jakavat seitsemän vinkkiä kesälomailijan roskakuorman vähentämiseen.

Kuluttaja ja ruokapakkaus – uusia näkökulmia kuluttajakulttuurien tutkimuksesta

Kestäviin kuluttajavalintoihin liittyvässä kirjallisuudessa vaikuttaa olevan yhden näkökulman mentävä aukko: kulttuurisesta näkökulmasta aihetta on lähestytty huomattavan harvoin. Emme ole kovin hyvin selvillä siitä, miten ihmisten arkipäiväisessä elämässä läsnä olevat asiat vaikuttavat kulutuskäyttäytymiseen, siitä millaisia erilaisia kestävän kuluttamisen kulutuskulttuureja on olemassa tai siitä, millainen pakkauskulttuuri olisi kulttuurisesti kestävää.