Koronapandemia muutti ruokaostoskäyttäytymistä

Noin 80 % Package-Heroes-tutkimushankkeen tekemään kyselyyn vastanneista ennakoi koronapandemian aiheuttaneen pysyviä muutoksia ostoskäyttäytymiseensä ja tekemiinsä valintoihin ruokakaupassa. Kyselyssä selvitettiin koronan vaikutuksia erityisesti elintarvikepakkausten kulutukseen. Maaliskuussa 2020 alkanut koronapandemia on vaikuttanut laajasti koko yhteiskuntaan ja muutti ihmisten arkea monin tavoin. Koulujen sulkeminen ja etätöihin siirtyminen keväällä sekä ravintoloiden osittaiset sulkutoimet lisäsivät sekä päivittäistavaramyyntiä että mukaan ostettavan ruuan myyntiä. Kulutus muuttui pandemian seurauksena Package-Heroes-tutkimushankkeessa selvitettiin kyselytutkimuksella koronapandemian vaikutuksia elintarvikepakkausten kulutukseen ja kuluttajien …

Kohti kestävää ruokapakkaamista – Tietoa ja suosituksia päätöksenteon tueksi

EU:n muoviroskan vähentämistä ja kiertotalouden edistämistä koskevat tavoitteet edellyttävät muutoksia ruokapakkaamisessa. Tämä tuo suomalaisille ruuan tuotannon, vähittäiskaupan ja pakkausteollisuuden toimijoille sekä uusia vaatimuksia että kasvumahdollisuuksia. Esittelemme Package-Heroes-tutkimushankkeen uusimmassa julkaisussa sekä poliittisen että yrityksien päätöksenteon tueksi kuusi kestävän ruokapakkaamisen kriteeriä sekä niiden välisiä jännitteitä. Lisäksi suosittelemme päättäjille neljää toimenpidettä kestävää ruokapakkaamista edistävän innovaatioyhteistyön tehostamiseksi.   Neljä suositusta päättäjille Kestävän ruokapakkaamisen strategiset tavoitteet ja toimenpideohjelma osaksi muovitiekarttatyötä Ministeriöiltä vahvempaa tukea vapaaehtoisten sopimusten osana tapahtuvaan innovaatioyhteistyöhön Yhteistyöllä Suomesta …

Webinaari 16.3.: Tietoa ja työkaluja kuluttajalle ruokapakkausten ympäristöystävällisyyden arviointiin

Package-Heroes, Martat ja Kuluttajaliitto järjestävät yhteistyössä webinaarin 16.3.2021 klo 17:30. Martta-akatemian alustalla järjestettävä webinaari tarjoaa kuluttajille tietoa ja työkaluja ruokapakkauksen ympäristöystävällisyyden arviointiin. Kuluttaja valitsee ruokaa ostaessaan eri tuotteiden ja samalla myös ruokapakkausten välillä. Ruokapakkausten ympäristöystävällisyyden arviointi on kuitenkin kuluttajalle hankalaa. Myös pakkausten kierrätys voi herättää ihmetystä puutteellisten tai harhaanjohtavien pakkausmerkintöjen vuoksi. Mikä määrittää ruokapakkauksen kestävyyden ja miksi määrittely on niin vaikeaa? Kuinka kuluttaja voi arvioida ja edistää valintojensa vastuullisuutta? Mikä …

Liity mukaan kuluttajapaneeliin ja ole pakkaussankari!

Package-Heroes-tutkimushanke etsii jäseniä kuluttajapaneeliin. Paneelin jäsenet auttavat meitä tekemään tutkimusta elintarvikepakkausten kuluttamisesta, ja osaltaan edesauttavat kestävämmän elintarvikepakkaamisen kehitystä. Paneeliin osallistuminen on pitkäkestoista, muttei kovin aikaa vievää, ja tehtävät ovat hauskoja! Joka viikko suoritettavana on yksi tehtävä. Pääset esimerkiksi dokumentoimaan kuluttamistasi kuvapäiväkirjan avulla ja arvioimaan uusien pakkausratkaisujen toimivuutta ja visuaalista ilmettä. Paneeli toimii kokonaan verkossa, ja alustalle pääset kaikilla laitteilla. Paneelin ensimmäinen vaihe kestää toukokuuhun saakka, mutta voit olla mukana myös …

Muovia voitaisiin vähentää etenkin makeisten ja valmisruokien pakkaamisessa

Package-Heroes-tutkimushankkeessa tarkasteltiin elintarvikepakkauksissa käytettäviä pakkausmateriaaleja ja tunnistettiin tuoteryhmät, joissa muovin vähennystoimenpiteille on tarvetta ja joissa toimenpiteillä on myös eniten vaikuttavuutta Suomen muovitiekartan sekä EU:n kertakäyttömuovidirektiivin näkökulmasta. Ihmisen toiminnan aiheuttama luonnon ja merten roskaamisongelma sekä ilmastonmuutoksen hillintä vaikuttavat myös elintarvikepakkaamiseen. Muovin käyttöä elintarvikepakkaamisessa säädellään tulevaisuudessa entistä enemmän. Esimerkiksi EU:n niin kutsutulla kertakäyttömuovidirektiivillä pyritään vähentämään kertakäyttöisen muovin käyttöä ja sen ympäristövaikutuksia, kuten roskaantumista. Muovin korvaaminen elintarvikepakkaamisessa on kuitenkin haastavaa muun muassa sen …

Millainen on ruokapakkaamisen tulevaisuus? Ilmoittaudu mukaan visiotyöpajaan!

Tervetuloa mukaan luomaan ruokapakkaamisen tulevaisuuden radikaaleja visioita 19.5.2020 järjestettävään verkkotyöpajaan! MITÄ? Visiotyöpaja ruokapakkaamisen tulevaisuudesta. MISSÄ? Verkkotyöpaja. Ohjeet liittymiseen saat lähempänä tilaisuutta sähköpostitse. MILLOIN? 19.5.2020 klo 13-15. Muutos on mahdollisuus. Ole mukana tekemässä tulevaisuutta! Tulevaisuuden suurimpia haasteita ovat ilmastonmuutos, ruoan riittävyys ja turvallisuus, luonnonvarojen riittävyys sekä ympäristön saastuminen. Kunnianhimoiset suunnitelmat, kuten Hiilineutraali Suomi 2035 ja Euroopan vihreän kehityksen ohjelma (European Green Deal) määrittävät tulevaisuuden yhteiskuntaamme. Materiaalien kierrätettävyys ja kestävyys ympäristön, liiketoiminnan …

Demopakkausratkaisut valittu

Package-Heroes-projektin tutkimustyötä tehdään ja konkretisoidaan demopakkausratkaisujen avulla. Demoratkaisuissa korvaamme tai vähennämme luonnossa hajoamattoman muovin käyttöä elintarvikkeiden pakkaamisessa ja tutkimme ratkaisujen hyväksyttävyyttä, toteutettavuutta ja kokonaiskestävyyttä. Package-Heroes-projektin ensimmäisenä vuonna kartoitimme sellupohjaisten materiaalien käyttöä ruokapakkauksissa. Selvitimme millaisia ratkaisuja on jo olemassa, mitä on tulossa markkinoille ja mitä parhaillaan tutkitaan. Kartoituksen ja yhdessä sovittujen valintakriteerien ohjaamina valitsimme kolme esimerkkiä elintarvikepakkaamisesta, joihin vastaamaan kehitämme demopakkausratkaisut. Demo 1: Muovin korvaaminen liha- tai leikkelepakkauksessa Demo 2: Kertakäyttömuovin …

Osallistu pakkaamisen murroksen edistämiseen työpajoissamme

Vuonna 2020 osallistava tutkimuksemme etenee harppauksin ja olemme mukana järjestämässä työpajoja, joissa keskustelemme pakkaamisen tulevaisuudesta laaja-alaisesti elintarvikepakkaamiseen liittyvien toimijoiden kanssa. Työpajoilla kartoitetaan haasteita ja mahdollisuuksia siirtymisessä kohti kestävää elintarvikepakkaamista ja rakennetaan skenaarioita elintarvikepakkaamisen kestävistä tulevaisuuksista. Kutsumme osallistujia työpajoihin lähtökohtaisesti kohdennetuilla kutsuilla kunkin tilaisuuden tavoitteen ja kohderyhmän mukaisesti. Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan, ilmoitathan kiinnostuksesi työpajan yhteyshenkilöille.   Keväällä 2020 järjestetään seuraavat työpajat:   Packaging as a service – Towards circular business …

Package-Heroes-tutkimushankkeen ja elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksen osapuolet yhteistyöhön

Package-Heroes-tutkimushanke ja elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksen osapuolet ovat sopineet yhteistyöstä. Yhteistyön tavoitteena on edistää sekä elintarvikealan materiaalitehokkuusohjelman tavoitteiden toteutumista että Package-Heroes-projektin päämääriä. ”Tutkimusyhteistyö, pakkausten osalta erityisesti Package-Heroes-tutkimushanke, on meille välttämätön kumppani, kun kehitystyötä yrityksissä suunnataan, mitataan ja tehdään näkyväksi. Ilmastonmuutoksen hidastamisen välttämättömyys ja siirtyminen kiertotalouteen haastavat myös elintarvikealan”, toteavat johtava asiantuntija Anna Vainikainen Elintarviketeollisuusliitosta, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä ja toimitusjohtaja Antro Säilä Suomen Pakkausyhdistyksestä. Osana elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumusta Elintarviketeollisuusliitto (ETL), Päivittäistavarakauppa ry …

Tutkijat: Muoveihin kohdistuvien mahdollisten haittaverojen vaikutukset pitää arvioida perusteellisesti

  Uudessa hallitusohjelmassa “vahvistetaan Suomen roolia kiertotalouden edelläkävijänä”. Mitä kestävään elintarvikepakkaamisen keskittyvän Package-Heroes-tutkimushankkeen tutkijat ajattelevat ohjelmasta? Miten hyvin hallitusohjelma tukee elintarvikepakkaamisen kestävän tulevaisuuden kehittämistä, hankkeen johtaja, VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin? “Hallitusohjelmassa painotetaan metsäpohjaisia tuotteita ja mainitaan kiertotalous ja elintarvikkeiden pakkaaminen, mikä on hyvä asia. Paljon taas luvataan suunnitella ja selvitellä, kuten hallitusohjelmissa yleensä. Toivoisin, että tällä hallituskaudella tuettaisiin myös uusien innovaatioiden demoiksi saattamista ja kaupallistamista. Esimerkiksi start-up-yritykset pystyvät aniharvoin kaupallistamaan …