Kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa pakkausten ympäristövaikutuksista

Sanotaan, että kuluttaja on kuningas, mutta tutkimusten perusteella hän joutuu valitsemaan ainakin ruokapakkaukset lähes sokkona. Näin tuumasivat kestävän kulutuksen edelläkävijät vuoden kestäneessä paneelitutkimuksessa. Kun tutkitaan kuluttajien suhdetta kestävään elintarvikepakkaamiseen, tutkitaan pitkälti arvovalintoja. Miten tärkeää pakkauksen ympäristökestävyys on? Mitä siitä voisi maksaa? Tällaisia kysymyksiä Åbo Akademin ympäristöpolitiikan professori Nina Tynkkynen ei kuitenkaan esittäisi. ”Ympäristöasioissa ja kuluttamisessa ei kannata kysyä suoraan ihmisten arvoja. Sama ihminen voi toimia aivan eri tavoin esimerkiksi silloin, …

Termit tutuksi: Green deal – EU:n Vihreän kehityksen ohjelma vai kansallinen vapaaehtoinen sopimus?

Termi Green deal on tullut tutuksi monille, mutta sen merkitys tuntuu olevan edelleen hieman epäselvä. Haaste on siinä, että termillä voidaan viitata kahteen erilliseen, joskin toisiinsa linkittyvään, asiaan. EU:n Green Deal on Euroopan Unionin vihreän kehityksen ohjelma, keskeisin unionia ohjaava kattava toimenpidepaketti, joka tähtää siihen, että Eurooppa olisi vuoteen 2050 mennessä ilmastoneutraali. Laajaan ohjelmaan kuuluvia aloitteita ovat esimerkiksi kiertotalouden toimintaohjelma, EU:n kestävä tuotepolitiikka, uusi metsästrategia sekä kestävän rahoituksen taksonomia, jotka …

Tapahtuma 20.5. klo 13: Biopohjaisten pakkausten ympäristöväittämät – voiko niihin luottaa?

Biopohjaisten pakkausten ympäristöväittämät – voiko niihin luottaa? Milloin: perjantai 20.5.2022 klo 13–14.45 Missä: Teams – linkki lähetetään ilmoittautuneille Kenelle: yrityksille ja muille aiheesta kiinnostuneille Ilmoittaudu mukaan täältä! Ympäristövaikutusten osoittaminen ja niistä viestiminen on haastavaa sekä yrityksille että tutkijoille. Tervetuloa aiheesta järjestettävään paneelikeskusteluun! Yritykset pyrkivät viestimään vastuullisista valinnoistaan ja kuluttajat kaipaavatkin tietoa päätöstensä tueksi. Kuitenkin Kuluttajaliiton, Marttaliiton ja Ympäristömerkki Suomen tilaaman, tammikuussa toteutetun kyselyn mukaan jopa 57 % suomalaisista arvioi, että yritysten esittämiin ympäristöväitteisiin …

Osallistu kuluttajatyöpajaan ja vaikuta pakkausten suunnitteluun

Haluatko päästä mukaan elintarvikepakkauksien vuorovaikutteiseen suunnitteluprosessiin ja auttaa löytämään kokonaisvaltaisesti kestäviä pakkausratkaisuja? Tervetuloa Package-Heroes-hankkeen järjestämään kuluttajatyöpajaan! Työpajatehtävät ovat avoinna 20.–30.4.2022 erillisellä verkkoalustalla, ja voit käydä tekemässä niitä silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Mahdollista on myös osallistua etätapaamisiin muiden osallistujien ja työpajan vetäjien kanssa. Ensimmäinen tapaaminen järjestetään torstaina 28.4. klo 10. Ilmoittaudu mukaan täältä. Ilmoittautuneille lähetetään lisätietoa osallistumisesta. Lisätietoa: Kirsi Sonck-Rautio, kirsi.sonck-rautio@abo.fi, puh. 050 5288 593 Package-Heroes-hanke

Uusiouutiset: Karkkien muovikääreet, valmisruokapakkaukset… Näissä tuotteissa pakkaussuunnittelu vähentäisi roskaantumisongelmaa eniten

Tuore tutkimus on tunnistanut muutamia elintarvikealan tuoteryhmiä, joiden pakkauksia kehittämällä voisi tehokkaimmin puuttua muovijätteen aiheuttamaan roskaantumisongelmaan. Pakkaussuunnittelijat ovat monimutkaisen haasteen edessä. Millainen olisi aidosti kestävä ja vastuullinen pakkaus? ”Pakkauksella on useita tärkeitä tehtäviä: se viestii, tuo yritykselle näkyvyyttä, mahdollistaa logistiikan, suojaa tuotetta, vähentää ruokahävikkiä ja helpottaa kuluttajan arkea. Erilaiset tuoteryhmät vaativat pakkaukselta erilaisia suojaominaisuuksia”, muistuttaa tehtävän haastavuudesta VTT:n tutkija Taina Lahtinen. Suomen Akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama tutkimushanke Package-Heroes tutkii, miten …