Koronapandemia muutti ruokaostoskäyttäytymistä

Noin 80 % Package-Heroes-tutkimushankkeen tekemään kyselyyn vastanneista ennakoi koronapandemian aiheuttaneen pysyviä muutoksia ostoskäyttäytymiseensä ja tekemiinsä valintoihin ruokakaupassa. Kyselyssä selvitettiin koronan vaikutuksia erityisesti elintarvikepakkausten kulutukseen. Maaliskuussa 2020 alkanut koronapandemia on vaikuttanut laajasti koko yhteiskuntaan ja muutti ihmisten arkea monin tavoin. Koulujen sulkeminen ja etätöihin siirtyminen keväällä sekä ravintoloiden osittaiset sulkutoimet lisäsivät sekä päivittäistavaramyyntiä että mukaan ostettavan ruuan myyntiä. Kulutus muuttui pandemian seurauksena Package-Heroes-tutkimushankkeessa selvitettiin kyselytutkimuksella koronapandemian vaikutuksia elintarvikepakkausten kulutukseen ja kuluttajien …

Suojaava pakkaus – Koronapandemian vaikutus elintarvikepakkaamiseen

Mittavien yhteiskunnallisten ja taloudellisten vaikutusten lisäksi koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi myös ruoan pakkaamiseen, ruokaan liittyviin arvoketjuihin, kuluttajien preferensseihin sekä ruokakulttuuriin. Blogissa tutkijamme käyvät läpi koronapandemian vaikutuksia elintarvikepakkaamiseen ja ennakoivat kuinka kehitys jatkuu pandemian selättämisen jälkeen.

Ruokapakkaus turvaa poikkeustilassakin

Yhteiskunnassamme vallitsee poikkeustila: koronavirus on vaikuttanut ennennäkemättömän nopeasti ja laajasti yhteiskunnan toimintaan niin meillä kuin muualla. Esimerkiksi lääkärit, hoitajat, siivoojat, opettajat, kauppiaat, ruoan ja myös ruokapakkausten tuottajat ansaitsevat suuren kiitoksen siitä, että he turvaavat meidän kaikkien kannalta oleellisia yhteiskunnan perustoimintoja – ja varmistavat, että meillä kaikilla on pakattua, säilyvää ruokaa keittiön kaapeissa. Poikkeustilan vallitessa näin tilaisuuden kirjoittaa modernin ruokapakkaamisen tärkeydestä ja ennakoida, mitä ruoan ja kuluttajatuotteiden pakkaamiselle tapahtuu koronavirusepidemian aikana …