Hyvästit kertakäyttöisille take away -pakkauksille? Neljä näkökulmaa toimivaan panttipakkaukseen

Yle uutisoi elokuun lopulla ruoan panttipakkausjärjestelmästä, joka vähentäisi kertakäyttöpakkausten tarvetta. Juttu inspiroi tutkijoitamme tarkastelemaan panttipakkauksia kuluttajakäyttäytymisen, materiaalin, ympäristön ja liiketoiminnan näkökulmasta.    Mitä kuluttajien tarpeita panttipakkauksen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon, kulutuskulttuurin tutkija Kirsi Sonck-Rautio? “Parhaimmillaan panttipakkaus helpottaa ihmisten arkea ja tekee palveluksen ympäristölle. Se vähentää muoviroskan määrää ja vapauttaa tilaa kotoa.  Pakkausten suunnittelussa tulisi kuitenkin huomioida erilaiset kuluttajat: perheet saattavat kaivata isompia pakkauksia, pienemmät taloudet taas pienempiä. Take away -ruoan …

Ruokapakkaus turvaa poikkeustilassakin

Yhteiskunnassamme vallitsee poikkeustila: koronavirus on vaikuttanut ennennäkemättömän nopeasti ja laajasti yhteiskunnan toimintaan niin meillä kuin muualla. Esimerkiksi lääkärit, hoitajat, siivoojat, opettajat, kauppiaat, ruoan ja myös ruokapakkausten tuottajat ansaitsevat suuren kiitoksen siitä, että he turvaavat meidän kaikkien kannalta oleellisia yhteiskunnan perustoimintoja – ja varmistavat, että meillä kaikilla on pakattua, säilyvää ruokaa keittiön kaapeissa. Poikkeustilan vallitessa näin tilaisuuden kirjoittaa modernin ruokapakkaamisen tärkeydestä ja ennakoida, mitä ruoan ja kuluttajatuotteiden pakkaamiselle tapahtuu koronavirusepidemian aikana …

Pakkaus palveluna?

Palvelut ovat perinteisen määritelmän mukaan ainakin osaksi aineettomia prosesseja tai toimintoja, jotka koetaan ja kulutetaan samanaikaisesti kuin ne tuotetaan. Mitä siis tarkoittaa, jos erittäin konkreettinen, muovista, paperista tai lasista valmistettu fyysinen pakkaustuote ajatellaan palveluna?