Yhteiskunnassamme vallitsee poikkeustila: koronavirus on vaikuttanut ennennäkemättömän nopeasti ja laajasti yhteiskunnan toimintaan niin meillä kuin muualla. Esimerkiksi lääkärit, hoitajat, siivoojat, opettajat, kauppiaat, ruoan ja myös ruokapakkausten tuottajat ansaitsevat suuren kiitoksen siitä, että he turvaavat meidän kaikkien kannalta oleellisia yhteiskunnan perustoimintoja – ja varmistavat, että meillä kaikilla on pakattua, säilyvää ruokaa keittiön kaapeissa.

Poikkeustilan vallitessa näin tilaisuuden kirjoittaa modernin ruokapakkaamisen tärkeydestä ja ennakoida, mitä ruoan ja kuluttajatuotteiden pakkaamiselle tapahtuu koronavirusepidemian aikana ja sen jälkeen.

Poikkeustilan vallitessa näin tilaisuuden kirjoittaa ruokapakkaamisen tärkeydestä ja ennakoida, mitä pakkaamiselle tapahtuu koronaepidemian aikana ja sen jälkeen.

Olemme lukeneet, kuinka ihmiset ovat hamstranneet vessapaperia, käsidesiä, säilykkeitä, pastaa ja pakastettavaa ruokaa – nämä kaikki tuotteet tarvitsevat suojakseen pakkauksen. Yhtäkkiä kauppojen paistopisteet ja salaattibuffetit ovat sulkeutuneet, ja kaupoista raportoidaan kuluttajien ostavan entistä enemmän pakattuja tuotteita, kuten pakattua leipää ja pakattuja vihanneksia. Lounasravintolat ja kahvilat ovat joutuneet kehittämään tapoja tarjoilla ruokaa turvallisesti, ilman tartuntariskiä, ja usein tämä tarkoittaa tuotteiden pakkaamista.

Siinä, miksi näin tapahtuu ja miksi kuluttajat käyttäytyvät tällä tavalla on kyse pakkauksen tärkeimmästä funktiosta – suojaamisesta. Haluan kuitenkin myös muistuttaa, että moni asiantuntija on sanonut, että riski koronavirustartunnan saamiselle esimerkiksi ruoan tai pakkauksen välityksellä on hyvin pieni, vaikkakaan asiaa ei ole tutkittu kovinkaan laajasti.

Pakkaus suojaa

Pakkaus suojaa tuotetta sitä ympäröivältä maailmalta – ja toisin päin. Elintarvikkeiden kohdalla pakkaus pitää ruokatuotteesta loitolla haitalliset bakteerit ja virukset sekä pidentää tuotteen käyttöikää esimerkiksi eristämällä kosteutta tai happea. Joissakin tapauksissa ruoka steriloidaan pakkauksessa, jolloin säilyvyysaikaa voidaan lisätä huomattavasti, esimerkiksi säilykepurkissa ruoan on havaittu säilyvän mikrobiologisesti syötävänä jopa yli 100 vuotta! Jos siis koet tarvetta hamstrata ruokaa, ovat säilykepurkit ehdottomasti parhaiten säilyvä valinta.

Pakkauksen tärkeintä ominaisuutta, suojaavuutta, ei voida uhrata, kun etsitään uusia pakkausmateriaaleja, vaihtoehtoisia pakkaamisen malleja tai kun pyritään vähentämään pakkauksiin kuluvan materiaalin määrää. Viimeisten kolmen vuoden aikana, vilkkaan muovikeskustelun siivittämänä, on elintarvike- ja pakkausteollisuudessa etsitty kiivaasti muovia korvaavia pakkausmateriaaleja ja pyritty vähentämään käytetyn muovin määrää optimoimalla pakkauksia. Kaiken kaikkiaan siis täysin oikeita askelia kestävämpään ruokapakkaamiseen, kunhan muutokset tehdään harkitusti ja tutkitusti.

Muovin käytössä on ongelmansa, kuten ympäristön roskaantuminen ja likaantuminen, fossiilisten muovien tuotannon CO2-päästöt sekä monissa tapauksissa huono kierrätettävyys. Muovilla on kuitenkin ylivertaiset ominaisuudet ruoan pakkaamiseen: hyvä saumautuvuus, barrier-ominaisuudet, kestävyys, tehokas pakkaustuotanto, kustannustehokkuus ja keveys.

Kun me Package-Heroes-hankkeessa etsimme muovia korvaavia ratkaisuja elintarvikkeiden pakkaamiseen, pidämme koko ajan mielessä muovin suorituskyvyn, johon korvaavienkin materiaalien pitäisi yltää. Suosittelenkin, että kaikki, jotka kehittävät, myyvät, ostavat tai käyttävät muovia korvaavia pakkausmateriaaleja, miettisivät tarkkaan, kuinka hyvin korvaava materiaali todella tuotetta suojaa ja tekisivät päätöksiä pohjautuen tutkittuun, luotettavaan tietoon..

Koronakriisin vaikutukset ruokapakkaamiseen

Alaa seuratessani ja eri toimijoiden kanssa keskusteltuani olen havainnut seuraavia pakkaamiseen vaikuttavia trendejä, jotka ovat syntyneet tai voimistuneet koronaviruksen seurauksena:

  1. On hyvin todennäköistä, että koronavirus vaikuttaa muovin korvaamis- ja vähentämistavoitteisiin ainakin toistaiseksi. Joistakin maista on myös raportoitu, että tilanne vaikuttaa pakkausmateriaalien saatavuuteen lyhyellä aikavälillä.
  2. Kun ihmiset joutuvat lisäämään sosiaalista etäisyyttä, tulee verkkokauppa todennäköisesti lisääntymään voimakkaasti. Kun ihmiset tottuvat tekemään ostokset verkossa, on oletettavaa, että tämä ostokäyttäytyminen säilyy myös virustilanteen päätyttyä. Erityisen huomionarvoista on räjähdysmäisesti lisääntynyt ruoan ostaminen verkosta. Tästä johtuen pakkaamisen tarve lisääntyy, ja osittain muuttuu vastaamaan paremmin verkkokaupan vaatimuksia.
  3. Ihmisten kiinnittäessä erityistä huomiota hygieniaan ja tartunnan välttämiseen, kiinnittävät he huomiota enemmän myös ostamiensa tuotteiden hygieenisuuteen ja turvallisuuteen. Lisäksi ihmiset kiinnittävät enemmän huomiota tuotteiden säilyvyyteen, kun kertaostosten määrä kasvaa kaupassakäyntikertojen vähennyttyä. Siksi on odotettavissa, että pakattujen tuotteiden kysyntä tulee nousemaan ainakin lyhyellä aikavälillä.
  4. Kiinnostus uudelleenkäytettäviä pakkauksia kohtaan on kasvanut kuluttajien ja yritysten keskuudessa. Uudelleenkäytettävät pakkaukset ovat erittäin tervetullut lisä pakkausmarkkinoille, mutta muuttuneesta tilanteesta johtuen on erityisen tärkeää suunnitella järjestelmät, kuten logistiikka, pesu, jakelu, palautus ja seuranta siten, että ne toimivat turvallisesti myös epidemian vallitessa, eivätkä muodosta uutta tartuntakanavaa.

Poikkeustilassa on erityisen tärkeää, että meillä on toimiva, omavarainen ja tehokas ruoan jakeluketju, joka mahdollistaa sen, että kaikille riittää turvallista ravintoa. Nykyinen järjestelmä perustuu pitkälti mahdollisimman hyvin säilyvään, pakattuun ruokaan.

Poikkeustilassa on erityisen tärkeää, että meillä on toimiva, omavarainen ja tehokas ruoan jakeluketju

Poikkeustilasta huolimatta meidän pitää silti suunnitella pakkaukset siten, että valitsemme tuotteelle kokonaisvaltaisesti parhaiten soveltuvan pakkausratkaisun huomioiden ympäristönäkökohdat, skaalautuvuuden, kannattavuuden ja turvallisuuden.

Sillä, mitä valitsemme syödä tai miten ostamamme tuotteet pakataan, on vaikutus ympäristöön, jossa elämme. Tehtävämme on minimoida vaikutukset ruokaturvallisuus huomioiden – tämä on myös Package-Heroes-hankkeen kantava teema.

Vastaa